29/02/2012 - ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ - ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ - ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ


Προς
§ Την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
§ Μέλη Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Θέμα: Καταγγελία επείγοντος χαρακτήρα από τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας και την ΑΔΕΔΥ  προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και  τα Μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας και η Ανώτατη Διοίκηση Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων, ως οι ανώτατες τριτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις στην Ελλάδα, που εκπροσωπούν όλους τους εργαζόμενους ιδιωτικού και δημοσίου δικαίου στην ελληνική επικράτεια, σας υποβάλλουν το παρόν κείμενο Καταγγελίας με την παράκληση επείγουσας διαβίβασής του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο σύνολο των Μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η καταγγελία της Γ.Σ.Ε.Ε. και ΑΔΕΔΥ αφορά σε όρους της δανειακής σύμβασης της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, με τους οποίους παραβιάζονται, στο όνομα της δημοσιονομικής πειθαρχίας και της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, ουσιώδη κοινωνικά και οικονομικά δικαιώματα που προστατεύονται από το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Από τον Μάιο του 2010, μετά την ενεργοποίηση του διεθνούς μηχανισμού δανεισμού της Ελλάδας και τη θέση σε ισχύ της σχετικής δανειακής σύμβασης, η ελληνική Κυβέρνηση, υπό την πίεση ή πολλές φορές ακόμα και με πρόσχημα την πίεση της Τρόικας παραβιάζει θεμελιώδεις κοινωνικές διατάξεις της Ευρωπαϊκής Συνθήκης και του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., λαμβάνοντας ιδιαίτερα επαχθή μέτρα, που παραβιάζουν τον πυρήνα των δικαιωμάτων αυτών.
Με τις ρυθμίσεις που εκβιαστικά εφαρμόσθηκαν και τις κατ’εξακολούθηση νέες απαιτήσεις, πρωτοστατούντος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ανατρέπονται βίαια θεσμοί συλλογικής διαπραγμάτευσης κατοχυρωμένοι από το ευρωπαϊκό δίκαιο και τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας. Αποδυναμώνεται κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας. Η ελληνική οικονομία οδηγείται σε μακρόχρονη, βαθειά ύφεση. Η οικονομική και κοινωνική ανασφάλεια εντείνονται. Μεγάλα τμήματα του ελληνικού λαού οδηγούνται στην περιθωριοποίηση. Η απαραίτητη κοινωνική συνοχή απειλείται.
Τα μέτρα που έχουν ληφθεί επιπλέον οδηγούν στην αποδιοργάνωση και αποδυνάμωση της Δημόσιας Διοίκησης με σκοπό την εκχώρηση υποστηρικτικών και άλλων υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα, στην συρρίκνωση και κατάργηση Οργανισμών του Δημοσίου -οι οποίοι συνθέτουν το λεγόμενο Κοινωνικό Κράτος- και συνεπώς  των παρεχόμενων προς τους πολίτες δημοσίων και κοινωνικών αγαθών και υπηρεσιών, ενώ παράλληλα οδηγούν στην απόλυση και την ανεργία εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους ακόμα και του στενού δημοσίου τομέα, κατά παράβαση του ίδιου του Συντάγματος.
Οι δημοσιονομικοί στόχοι αποτυγχάνουν εξαιτίας της λανθασμένης συνταγής, αφού αντί να οδηγούν σε ανάπτυξη, οδηγούν σε όλο και μεγαλύτερη ύφεση. Η ανεργία καλπάζει, οι κοινωνικές εντάσεις κλιμακώνονται επικίνδυνα, η σταθερότητα της χώρας απειλείται και το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι πλήρως αρνητικό.

Όλα αυτά συμβαίνουν όχι γιατί η Ελλάδα εφαρμόζει πλημμελώς τα περιοριστικά μέτρα που απαιτούν οι δανειστές, αλλά γιατί είναι σε λάθος κατεύθυνση τα ίδια τα μέτρα.
Οι επιλογές και οι απαιτήσεις της Τρόικας για την εξασφάλιση των δανειακών υποχρεώσεων της Ελλάδας με τα οριζόντια μέτρα που κατ’αρχάς εφαρμόστηκαν στο δημόσιο τομέα και στις συντάξεις και αποδείχθηκαν ολέθρια λάθη, επεκτείνονται βίαια και στον ιδιωτικό τομέα, με οριζόντιο «κούρεμα» των μισθών και αδίστακτη κρατική παρέμβαση στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, που φθάνει ακόμη και στο σημείο σταδιακά μέσα σε λίγους μήνες να επιβάλλεται με νόμο η λήξη ισχύος τους.
Πρόκειται για παρεμβάσεις μόνιμου χαρακτήρα στην αγορά εργασίας με σκοπό:
α) τη δραματική, βίαιη και περαιτέρω οριζόντια μείωση των αποδοχών των εργαζομένων στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα με παρέμβαση του Κράτους, με μείωση του κατώτατου μισθού κατά 22% και 32% για τους νέους έως 25 ετών, παρά τη διαπίστωση από την ίδια την Τρόικα της μείωσης του κόστους εργασίας κατά την τελευταία διετία,
β) την  δραστική τροποποίηση επί τα χείρω για τους εργαζόμενους του θεσμικού πλαισίου για τη διαμόρφωση ενιαίων κατωτάτων ορίων αμοιβής και όρων εργασίας μέσω ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων και δεσμευτικών συλλογικών συμβάσεων και την υποκατάστασή τους από ατομικές συμβάσεις εργασίας,
                                                                      
γ) την πλήρη αποδυνάμωση και ουσιαστικά κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων εργασίας και την αποκέντρωσή τους στο πεδίο των επιχειρήσεων, στις οποίες όμως, κυρίως λόγω του ως επί το πλείστον μικρού αριθμού απασχολούμενων, η δημιουργία σωματείου και η ελεύθερη συνδικαλιστική δράση εμποδίζονται ουσιωδώς.
δ) Την κατάργηση των θεσμών κοινωνικής πολιτικής όπως ο ΟΕΚ και ο ΟΕΕ οι οποίοι χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών και παρέχουν σημαντικό, κοινωνικό έργο υποβοήθησης των πιο αδύναμων οικονομικά εργαζομένων και συνταξιούχων.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και κρίσιμα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., με την εξαίρεση του Ευρωκοινοβουλίου, είναι οι φυσικοί ή ηθικοί αυτουργοί στην άσκηση πιέσεων για τη λήψη μέτρων, τα οποία υπερβαίνουν κάθε αναγκαίο και αποδεκτό μέτρο που επιβάλλει ο σεβασμός των θεμελιωδών δικαιωμάτων των εργαζομένων, σύμφωνα με το ισχύον δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας.
Τα μέτρα αυτά:
- είναι μόνιμα, μολονότι το πρόγραμμα σταθερότητας έχει συγκεκριμένα χρονικά όρια και διάρκεια,
- είναι ιδιαιτέρως επαχθή, δυσανάλογα και πρόχειρα
 - δεν υπάρχει εύλογη σχέση, ούτε μετρήσιμο οικονομικό αποτέλεσμα, ανάμεσα στην έκταση, την ένταση και τη διάρκεια των περιορισμών αυτών με το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα,
- δεν συνοδεύονται από τα αναγκαία αντισταθμιστικά μέτρα και εγγυήσεις για την προστασία των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού της χώρας από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Αντίθετα συνοδεύονται από σημαντική αύξηση στις τιμές των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, των καυσίμων, των τιμολογίων των κοινωφελών υπηρεσιών κλπ.
- είναι άνισα και ευνοούν τις διακρίσεις σε βάρος των εργαζομένων,
Καθ’όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η υποχρέωση προσήκοντος και έγκαιρου κοινωνικού διαλόγου έχει εκφυλισθεί σε μια τυπικά ενημερωτική, επιφανειακή και προσχηματική διαδικασία με προειλημμένες αποφάσεις, παρά το γεγονός ότι η κρισιμότητα των περιστάσεων στη χώρα επιβάλλει την μεγιστοποίηση της κοινωνικής συναίνεσης και της κοινωνικής συνοχής.
Αυτό επιβεβαιώνεται και από την απόφαση της Επιτροπής Εφαρμογής Συμβάσεων και Συστάσεων  της  100ης Διεθνούς Συνδιάσκεψης Εργασίας της ΔΟΕ, σύμφωνα με την οποία η ελληνική Κυβέρνηση, έπρεπε να αρχίσει άμεσα διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους, όχι για τη λήψη νέων και πιο επώδυνων μέτρων, αλλά με αποκλειστικό σκοπό να επανεξετάσει τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί ή πρόκειται να ληφθούν και να διασφαλίσει ότι τα δικαιώματα που προστατεύονται από θεμελιώδεις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας δεν παραβιάζονται, αλλά και θα διασφαλίζονται πλήρως στο μέλλον. Σε όμοιες  επισημάνσεις καταλήγει με την Έκθεσή της και η Ανώτατη Αποστολή της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας που επισκέφθηκε την Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2011.
Ήδη η άσκηση πιέσεων από την Τρόικα για λήψη πρόσθετων μέτρων απορρύθμισης της αγοράς εργασίας, με κυρίαρχα όσα αφορούν την αποδυνάμωση των ΣΣΕ που θέτουν ενιαία κατώτατα όρια εργασίας (Εθνική Γενική ΣΣΕ και κλαδικές ΣΣΕ), παρά την ευρύτατη κοινωνική αντίδραση, και την αντίθεση ακόμα και κορυφαίων εθνικών εργοδοτικών οργανώσεων, αναγορεύθηκε αιφνιδιαστικά και εκβιαστικά σε όρο απαραίτητο για την εκταμίευση της 6ης δανειακής δόσης προς την Ελλάδα, και τη τη νέα δανειακή σύμβαση.
Οι κοινωνικοί εταίροι, έχοντας συνείδηση της σοβαρότητας της οικονομικής κρίσης, πλήρη γνώση της ελληνικής πραγματικότητας και υψηλό αίσθημα ευθύνης κάθησαν στο τραπέζι του διαλόγου και πέτυχαν ένα minimum συμφωνίας, διασφαλίζοντας εκείνο το δίχτυ ασφαλείας που είναι προαπαιτούμενο για την αποτελεσματική έξοδο  από την κρίση και την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης.
Πριν στεγνώσει το μελάνι της δύσκολης αυτής συμφωνίας των κοινωνικών διαπραγματευτών σε κεντρικό επίπεδο, πετάχθηκε ήδη στο καλάθι των αχρήστων. Με τον εκβιασμό της άτακτης χρεοκοπίας, ανακοινώθηκε με δικτατορικό τρόπο νέο πακέτο μέτρων, που όσον αφορά την αγορά εργασίας και τις συντάξεις σε κανένα Κράτος Δικαίου και όχι μόνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα μπορούσαν και ως σκέψη να εισαχθούν και εφαρμοσθούν, διότι θίγουν ευθέως τον πυρήνα, βασικών κοινωνικών και οικονομικών δικαιωμάτων, τα οποία κατοχυρώνονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τις Συνθήκες της, το παράγωγο δίκαιο και τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αξιότιμοι Κύριοι,
Η Γ.Σ.Ε.Ε. και η ΑΔΕΔΥ θεωρούν ότι τα αποτελέσματα του πειράματος που γίνεται στην Ελλάδα, κράτους-μέλους της Ε.Ε., είναι προφανές ότι θα επιχειρηθεί να εφαρμοσθούν άμεσα και σε άλλες χώρες, που βρίσκονται ή θα βρεθούν δέσμιες της οικονομικής κρίσης και των οικονομικών/δανειακών τους αναγκών.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ήδη από το 2008 με Ψήφισμά του (Ψήφισμα της 22ας-10-2008) αντέδρασε στην διαφαινόμενη σε ευρωπαϊκό επίπεδο ασύδοτη διαμόρφωση των όρων εργασίας σε βάρος των εργαζομένων και στον αθέμιτο ανταγωνισμό που βασίζεται σε χαμηλά κοινωνικά πρότυπα. Στο Ψήφισμα, ανάμεσα σε άλλα, τονίζεται ότι «δεν πρέπει να τεθεί σε κίνδυνο η άσκηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων, όπως αναγνωρίζονται στα κράτη μέλη, στις συμβάσεις της ΔΟΕ και στο Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος διαπραγμάτευσης, σύναψης και εφαρμογής συλλογικών συμβάσεων και του δικαιώματος εργατικών κινητοποιήσεων», ότι πρέπει να καταστεί σαφές ότι οι κανόνες της ευρωπαϊκής νομοθεσίας «δεν απαγορεύουν στα κράτη μέλη και τους κοινωνικούς εταίρους να απαιτούν ευνοϊκότερους όρους, με στόχο την ισότιμη μεταχείριση των εργαζομένων και ότι υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι η κοινοτική νομοθεσία μπορεί να εφαρμοσθεί με βάση όλα τα υφιστάμενα μοντέλα της αγοράς εργασίας» και ότι «τα θεμελιώδη κοινωνικά δικαιώματα δεν είναι υποδεέστερα των οικονομικών δικαιωμάτων σε μια ιεράρχηση θεμελιωδών ελευθεριών».
Οι κανόνες δημοσιονομικής πειθαρχίας έχουν καλύψει το κοινωνικό πρόσωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αποτυπώνεται χαρακτηριστικά στη Συνθήκη Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι «τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα αποτελούν θεμελιώδεις αξίες και θεμέλιο λίθο της ΕΕ»  (άρθρο 2), ότι «πρώτος στόχος της ΕΕ είναι η προώθηση των αξιών της και της ευημερίας των λαών της» (άρθρο 3§3 ), ότι «οι κοινωνικοί στόχοι της ΕΕ, που περιλαμβάνουν την πλήρη απασχόληση την κοινωνική ένταξη, την κοινωνική προστασία και την κοινωνική πρόοδο, συνδέονται άρρηκτα με τους οικονομικούς στόχους της και είναι καθοριστικοί για την αποτελεσματικότητα των οικονομικών στόχων – η οικονομική συνοχή στηρίζεται στην κοινωνική συνοχή» (άρθρο 3§3 ) και στον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων που δεσμεύει την Ε.Ε. και τα κράτη μέλη, ο οποίος κατοχυρώνει αδιαίρετα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα και διακηρύσσει ότι η ΕΕ «τοποθετεί τον άνθρωπο στην καρδιά της δράσης της». Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται και από τη νομολογία του ΔΕΕ ότι δηλαδή, η Ε.Ε. «δεν περιορίζεται σε μια οικονομική ένωση, αλλά πρέπει ταυτόχρονα να εξασφαλίζει, με κοινή δράση, την κοινωνική πρόοδο και να επιδιώκει τη διαρκή βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας των ευρωπαϊκών λαών».
Επειδή απαιτείται άμεση, ειλικρινής και έμπρακτη συστράτευση όλων των ευρωπαϊκών δυνάμεων προς διάσωση των αξιών που στηρίζουν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, σας καλούμε να παρέμβετε  άμεσα και να διασφαλίσετε τις αξίες αυτές.

Σε διαφορετική περίπτωση οι εργαζόμενοι είναι υποχρεωμένοι να συνεχίσουν και να εντείνουν την πάλη και τον αγώνα για να ακυρώσουν αυτές τις νεοφιλελεύθερες και καταστροφικές πολιτικές που ισοπεδώνουν τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα των εργαζομένων στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Γ.Σ.Ε.Ε. - ΑΔΕΔΥ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΥΕΘΑ/ΓΕΣ Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η φωτογραφία μου
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, MAKEDONIA, Greece
ο "Σύλλογος Μονίμων Δημοσίων Υπαλλήλων ΥΕΘΑ Μακεδονίας", είναι καταστατικά ενταγμένος στην Πανελλήνια Ομοσπονδια Εργαζομένων στην Αμυνα (ΠΟΕ-ΥΕΘΑ) και μέλος στο Νομαρχιακό τμήμα της ΑΔΕΔΥ στην πόλη μας (ΕΔΟθ/ΝΤ ΑΔΕΔΥ) Επικοινωνία,νέα,ειδήσεις στο: dimosofia@gmail.com

Αρχειοθήκη ιστολογίου