Συνέντευξη του ΥΕΘΑ κ. Πάνου Μπεγλίτη


1. Κύριε υπουργέ, ποιοι είναι οι λόγοι που θα αποφασίσετε την αύξηση της θητείας των στρατιωτών; 
Η ευθύνη μου ως Υπουργός Εθνικής Άμυνας είναι να βλέπω τα προβλήματα και να προσπαθώ να τα λύσω, να αντιλαμβάνομαι την πραγματικότητα και να επιχειρώ να την αλλάξω προς όφελος των συμφερόντων της χώρας και του λαού μας. Θα προσέθετα ακόμη ότι ευθύνη μου είναι να συμβάλω στο να σπάσει ένας φαύλος κύκλος αντιφάσεων που είναι εμφανής, για να μην πω κυρίαρχος:

Δεν θέλουμε επαγγελματικό στρατό, δεν μπορούμε να προσλαμβάνουμε συνεχώς επαγγελματίες οπλίτες, λόγω της οικονομικής συγκυρίας, θέλουμε τη μείωση των αμυντικών δαπανών και τη συνεχή μείωση της στρατιωτικής θητείας, αλλά συγχρόνως και πολύ σωστά θέλουμε υψηλό βαθμό επιχειρησιακής ικανότητας και αποτελεσματικότητας για την εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας στους πολίτες. Πρέπει λοιπόν με ειλικρίνεια και χωρίς υπολογισμούς να αναζητήσουμε λύσεις, αφού, πιστεύω ότι θα συμφωνήσουμε όλοι, ότι δεν μπορούμε να αφήνουμε άλυτα τα προβλήματα σ’ έναν ευαίσθητο χώρο.  Και αυτό κάνω.
Ζήτησα εισηγήσεις και μελέτες για την ορθολογικότερη αντιμετώπιση υπαρκτών προβλημάτων. Να δούμε γιατί έχουμε μεγάλη αιμορραγία στην υποχρέωση εκπλήρωσης της στρατιωτικής θητείας. Με ποια κριτήρια θα δίνονται οι αναβολές και οι απαλλαγές στράτευσης. Θέλω να απαντήσω πολιτικά στο ερώτημα γιατί τα παιδιά από τα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα να κάνουν έγκαιρα τη θητεία τους και τα παιδιά από πιο ευκατάστατες οικογένειες να έχουν τη δυνατότητα να παίρνουν αναβολές, να φεύγουν στο εξωτερικό για σπουδές, να χάνονται και να εκπληρώνουν μειωμένη θητεία. Ανταποκρίνεται αυτή η κατάσταση στις αρχές της ισονομίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης; Όλα αυτά θα τα δούμε με ευθύνη και σοβαρότητα, χωρίς βιαστικές κινήσεις.


2. Εσείς έχετε προχωρήσει αποφασιστικά στις συγχωνεύσεις ή και τις καταργήσεις στρατοπέδων; Συναντάτε αντιδράσεις από συνάδελφους σας πολιτικούς;

Ο εξορθολογισμός των αμυντικών δαπανών και η σχεδιασμένη μείωσή τους ήταν για τη χώρα μας αναγκαίες αποφάσεις, ακόμα και δίχως την πίεση της οικονομικής συγκυρίας. Ορισμένοι βλέπουν στη μείωση των δαπανών τον κίνδυνο μείωσης της επιχειρησιακής ικανότητας των ενόπλων δυνάμεων. Το επιχείρημα αυτό δεν ισχύει. Μπαίνουμε, παγκόσμια, σε μια νέα περίοδο μεγάλων αλλαγών στον τομέα της άμυνας.
Και εμείς δεν μπορούμε να μείνουμε στις παραδοσιακές μας αντιλήψεις. Αυτό ισχύει και με την προσπάθεια που καταβάλλουμε για ένα νέο ολοκληρωμένο σχεδιασμό της συγκρότησης και της λειτουργίας του στρατού μας, με συγχωνεύσεις και καταργήσεις στρατοπέδων και με μοναδικό κριτήριο τις επιχειρησιακές ανάγκες που απορρέουν από το δόγμα της εθνικής άμυνας και ασφάλειας. Κριτήριο δεν μπορεί να είναι οι τοπικές σκοπιμότητες που θυμίζουν λογικές της μετεμφυλιακής εποχής. Εγκαθιστούμε στρατιωτικούς σχηματισμούς εκεί που το επιβάλλει η άμυνα της χώρας και όχι οι φορείς ή οι βουλευτές.


3. Έχετε καταλήξει σε συγκεκριμένο πλάνο για την ναυπηγική πολιτική και τι προβλέπετε για το ενδεχόμενο “λουκέτων” σε ναυπηγεία;

Στα ναυπηγεία υπάρχουν σοβαρά προβλήματα από λάθη και παραλείψεις πολλών χρόνων και η βιωσιμότητά τους δεν μπορεί να συνδέεται αποκλειστικά με τις παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού. Οι διοικήσεις τους πρέπει να σοβαρευτούν και να σεβασθούν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις, όπως το κάνει και το Υπουργείο μας. Οι εκβιασμοί δεν περνάνε. Η Κυβέρνησή μας θα υπερασπισθεί το δημόσιο συμφέρον με όλους τους δυνατούς τρόπους.


4. Τα στρατιωτικά νοσοκομεία θα ενταχθούν και πότε στο ΕΣΥ;

Το άνοιγμα των στρατιωτικών νοσοκομείων στην κοινωνία και η στενότερη σύνδεση και συνεργασία με το ΕΣΥ είναι μια από τις σταθερές προτεραιότητες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Έχουμε διευρύνει τον κύκλο των δικαιούχων και τον αριθμό των διαθέσιμων κλινών και θα συνεχίσουμε σ΄αυτή την κατεύθυνση για την ανάδειξη του κοινωνικού ρόλου και των υπηρεσιών των ενόπλων δυνάμεων. Πολύ σύντομα, επίσης, θα ανακοινώσουμε με το συνάδελφό μου Υπουργό Υγείας κ. Λοβέρδο τη δημιουργία μονάδων χορήγησης υποκατάστατων στους χρήστες ναρκωτικών και στα στρατιωτικά νοσοκομεία.


5. Κατά πόσο σας ανησυχούν οι εξελίξεις στο πολιτικο-στρατιωτικό στάτους της Τουρκίας;

Οι εσωτερικές εξελίξεις είναι υπόθεση του τουρκικού λαού και των πολιτικών δυνάμεων της χώρας. Αυτό που πρέπει όμως να μας ενδιαφέρει είναι η εξωτερική συμπεριφορά της Τουρκίας, στις διμερείς μας σχέσεις, αλλά και έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η αναθεωρητική της πολιτική και η συνεχιζόμενη αμφισβήτηση των αρχών του Διεθνούς Δικαίου μπορούν να προκαλέσουν εντάσεις στην περιοχή μας. Πρέπει να τις αποτρέπουμε με συνεχείς πρωτοβουλίες, στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου, που είναι και το συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Πάνω απ΄όλα όμως η δύναμή μας είναι η εθνική στρατηγική της χώρας, που στηρίζεται στη συντριπτική πλειοψηφία του λαού και των πολιτικών δυνάμεων. Το εθνικό μέτωπο στην εξωτερική πολιτική και στην άμυνα αποτελεί το ισχυρό αποτρεπτικό μας όπλο.

6. Πως αξιολογείτε τις πρόσφατες απειλές της Τουρκίας εναντίον της Κύπρου;

Οι απειλές δεν μας φοβίζουν. Απλά επιβεβαιώνεται, για μια ακόμη φορά ότι η αντίληψη της Τουρκίας για το Διεθνές Δίκαιο και τη διεθνή νομιμότητα βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από τις θεμελιώδεις αρχές ειρηνικής συνύπαρξης και συνεργασίας κυρίαρχων δημοκρατικών κρατών. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις με την αναγκαία στρατηγική ψυχραιμία και αποφασιστικότητα.


7. Πρέπει να γίνει Έκτακτη Σύνοδος Κορυφής;

Σε συνθήκες «πολέμου» οι συμβατικές διαδικασίες παραμερίζονται προς όφελος της ετοιμότητας και της ταχύτητας. Η κανονικότητα στην οποία έχουν συνηθίσει να λειτουργούν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, πιστεύω ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της συγκυρίας. Άρα οποιαδήποτε πρωτοβουλία που στοχεύει στη θωράκιση πολιτικών αποφάσεων και στην ενδυνάμωση της συλλογικής λειτουργίας της ευρωζώνης είναι θετική. Υπό μία όμως προϋπόθεση. Να μην παρακολουθεί παθητικά τις δυσμενείς εξελίξεις, αλλά να τις προλαμβάνει και να τις ακυρώνει.


8. Ενίσχυση του μηχανισμού στήριξης, ευρωομόλογο τι;

Άμεση προτεραιότητα αποτελεί η εφαρμογή των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής  για την ενίσχυση του λειτουργικού ρόλου και της αποτελεσματικής παρέμβασης του προσωρινού μηχανισμού χρηματοοικονομικής στήριξης. Και σ’ αυτό το κρίσιμο θέμα η ευθύνη του ευρωπαϊκού θεσμικού και πολιτικού συστήματος είναι μεγάλη.



9. Μήπως, το γεγονός ότι προχωράμε για τη νέα δανειακή σύμβαση, μας αφήσει έξω από τα “καλά” της έκδοσης ευρωομολόγου;

Γίνεται φανερή πλέον η ανάγκη, ακόμη και σ’ εκείνους που πολεμούσαν την ιδέα, για την έκδοση ευρωομολόγου, ως σταθερό εργαλείο για τη διαχείριση του δημοσίου χρέους των Κρατών – Μελών, στο πλαίσιο της Ευρωζώνης. Πιστεύω ότι, όπως εξελίσσεται η κατάσταση με τις συνεχιζόμενες ¨επιθέσεις¨ των διεθνών αγορών, είναι θέμα χρόνου η απόφαση για την έκδοσή του. Μια τέτοια θετική εξέλιξη δεν εμποδίζει, το αντίθετο θα έλεγα, τη συζήτηση και τις αποφάσεις για έναν ευρωπαϊκό μηχανισμό χρηματοδότησης μεγάλων αναπτυξιακών προγραμμάτων και υποδομών που θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Η Ευρώπη ή θα λάβει τώρα γενναίες αποφάσεις για το μέλλον της ή θα συμβιβασθεί με την παρακμή της.


10. Η γενικευμένη κρίση δεν φέρνει επιπτώσεις και στην πορεία των ιδιωτικοποιήσεων;

Η ρευστότητα και η γενικευμένη ανασφάλεια στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες επηρεάζουν, ασφαλώς, την επενδυτική συμπεριφορά σε σχέση με τις ιδιωτικοποιήσεις, όμως δεν την ακυρώνουν. Μέσα από την κρίση αναζητούνται επενδυτικές ευκαιρίες. Βασική προϋπόθεση για μας είναι, πιστεύω, να αναδείξουμε την αναπτυξιακή διάσταση κα προοπτική της διαδικασίας των αποκρατικοποιήσεων, για να υπερβούμε τους επενδυτικούς φόβους.


11. Η ΝΔ υπό τον Αντ. Σαμαρά σας θυμίζει...

Η Ν.Δ. με τον κ. Σαμαρά χάνει, με τον τρόπο που ασκεί την αντιπολίτευση, τα χαρακτηριστικά του κόμματος εξουσίας και μετατρέπεται σε κόμμα διαμαρτυρίας, που αγνοεί τη δυναμική και τα αίτια των ευρωπαϊκών και διεθνών οικονομικών εξελίξεων, εκφέρει εσωστρεφή πολιτικό λόγο και φαίνεται να αρκείται στην αριθμητική της δημοσκοπικής συγκυρίας. Ο μετασχηματισμός της από μια μεγάλη φιλοευρωπαϊκή συντηρητική παράταξη σ΄έναν παραδοσιακό δεξιό πολιτικό σχηματισμό δείχνει, καθημερινά, τα όρια των δυνατοτήτων της.


12. Η αριστερά σας έχει “διαγράψει” και ο λόγος της είναι απολύτως απορριπτικός. Ο κ. Τσίπρας μιλά για νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση. Τι απαντάτε;

Ο κ. Τσίπρας χρησιμοποιεί το παλιό και γνωστό οπλοστάσιο μιας αριστεράς που γνώριζε μόνον να καταγγέλλει. Πρόκειται για μια βαθειά αυταρχική αντίληψη και πρακτική που «ενδύεται» έναν κινηματικό χαρακτήρα για να φανεί κοινωνικά σύγχρονη. Δυστυχώς όμως για τις δυνάμεις που εγκλωβίζει, ο λόγος του έρχεται από το παρελθόν, όπου και ουσιαστικά ανήκει.


13. Έχετε πειστεί ότι δεν πρόκειται να λάβει νέα μέτρα η κυβέρνηση;

Με την έννοια της απόφασης για νέες οριζόντιες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις τα περιθώρια έχουν εξαντληθεί, όπως και οι αντοχές των μισθοσυντήρητων στρωμάτων. Με την έννοια όμως των αποφάσεων για εξορθολογισμό του φορολογικού συστήματος, την πάταξη της φοροδιαφυγής, την αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης μεταξύ των κοινωνικών ομάδων, πιστεύω ότι πρέπει να προχωρήσουμε ακόμη περισσότερο.


14. Πολλοί εκτιμούν ότι από Σεπτέμβρη επιστρέφουν οι “αγανακτισμένοι” δριμύτεροι. Τα νέα φορολογικά μέτρα “καίνε” το εισόδημα του κάθε πολίτη και τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν εκλογές. Τι θα κάνατε, αν όχι εκλογές;

Πιστεύω ότι η πιο εύκολη και βολική λύση, μπροστά στα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, είναι να προσφύγουμε σε πρόωρες εκλογές και να μεταφέρουμε τις ευθύνες στο λαό. Το έκανε ο κ. Καραμανλής τον Οκτώβριο του 2009. Θεωρώ ότι δεν έχουμε το δικαίωμα να το επαναλάβουμε. Αντίθετα υποστηρίζω ότι πρέπει να το παλέψουμε με όλες μας τις δυνάμεις, να κυβερνήσουμε με σοβαρότητα, να προχωρήσουμε με αποφασιστικότητα. Δεν είναι εύκολες οι συνθήκες, αλλά δεν θα καταθέσουμε τα όπλα.


15.  Γιατί, αποκλείετε τις πρόωρες και προσφεύγετε σε δημοψήφισμα;

Γιατί θέλουμε να παραμείνουμε υπεύθυνοι απέναντι στη χώρα και στο λαό, με την υπεράσπιση της πολιτικής σταθερότητας και της ομαλής λειτουργίας των δημοκρατικών θεσμών, σε συνθήκες πολύπλευρης κρίσης και αστάθειας στην Ευρώπη και στο διεθνές σύστημα. Στο θεσμό του δημοψηφίσματος δεν ψάχνουμε να βρούμε υποκατάστατα της έκφρασης της λαϊκής βούλησης. Αντίθετα αναζητούμε, με πρωτόγνωρο για την μεταπολιτευτική μας ιστορία τρόπο, να αναδείξουμε δημοκρατικούς θεσμούς έκφρασης των πολιτών, που θα συμβάλουν στη ριζική ανανέωση της λειτουργίας του πολιτικού μας συστήματος.


16. Να αρθεί η μονιμότητα στο δημόσιο;

'Εθνος της Κυριακής 15-8-2001
Δεν είμαστε στην εποχή της “πλατείας Κλαύθμωνος” και δεν πρέπει να δημιουργείται φοβικό κλίμα για τους δημόσιους λειτουργούς και υπαλλήλους. Η θέση μας είναι καθαρή. Δεν πρόκειται να αρθεί η μονιμότητα στο Δημόσιο. Στους οργανισμούς που συγχωνεύονται ή καταργούνται θα ακολουθήσουμε ασφαλή αντικειμενικά κριτήρια, με βάση το εργασιακό καθεστώς του κάθε εργαζόμενου, για την αξιολόγηση και την αξιοποίησή του, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες του κράτους και της Διοίκησης.

ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 15-8-2011

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΥΕΘΑ/ΓΕΣ Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η φωτογραφία μου
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, MAKEDONIA, Greece
ο "Σύλλογος Μονίμων Δημοσίων Υπαλλήλων ΥΕΘΑ Μακεδονίας", είναι καταστατικά ενταγμένος στην Πανελλήνια Ομοσπονδια Εργαζομένων στην Αμυνα (ΠΟΕ-ΥΕΘΑ) και μέλος στο Νομαρχιακό τμήμα της ΑΔΕΔΥ στην πόλη μας (ΕΔΟθ/ΝΤ ΑΔΕΔΥ) Επικοινωνία,νέα,ειδήσεις στο: dimosofia@gmail.com

Αρχειοθήκη ιστολογίου